Становище на БФС относно ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА БЮДЖЕТА НА НЗОК ЗА 2023 г


изх. № 335/20.04.2023 г.

 

ДО

ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА

НАДЗОРЕН СЪВЕТ НА

НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА

ДОЦ. Д-Р МОМЧИЛ МАВРОВ

 

ДО

ЧЛЕНОВЕТЕ НА

НАДЗОРЕН СЪВЕТ НА

НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА

 

УВАЖАЕМИ ДОЦ. МАВРОВ,

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

 

С настоящето се обръщаме към вас като орган на изпълнителната власт, който приема проект на закон за бюджет на НЗОК за 2023г. - предмет на решение на заседанието на Надзорен съвет на НЗОК, насрочено за 20.04.2023г.

С настоящето за пореден път поставяме на вниманието ви искането ни за увеличение на размера на възнаграждението за аптеките за отпускане на лекарствени продукти с ниво на заплащане от бюджета на НЗОК сто на 100 или т.нар. напълно платени лекарствени продукти. За посочените продукти аптеките нямат право на надценка по силата на чл.261в, ал.5 от ЗЛПХМ. Същевременно посочените продукти са скъпоструващи и аптеките имат значителни разходи за осигуряването им при условията на кредитиране от търговците на едро на лекарствени продукти или на банково финансиране. Към момента предвиденото в чл.8, ал.5 от Наредба № 10 от 2009г. на МЗ възнаграждение е в размер на 4,00 лева с ДДС или 3,33 лв. без ДДС. Посочената сума не е променяна повече от една година, въпреки че през последната една година разходите за работна заплата, консумативи и режийни, наеми и други за аптеките са нараснали с около 20 - 25%. Според данни на НСИ инфлацията за посочения период е 18%, а ръстът на заплатите в страната е над 15%. При тези макроиконономически показатели се налага повишение на възнаграждението на аптеките за отпускане на напълно заплатените от бюджета на НЗОК лекарствени продукти, за да се осигури достъпа на здравноосигурените лица до тях.

Трябва да се подчертае, че със ЗБНЗОК за 2022г. и обсъжданията за проект за ЗБНЗОК за 2023г. за другите медицински дейности (специалисти) е предвидено увеличение на стойностите с над 30% за последната една година. Същевременно за труда на магистър – фармацевтите не е предвидено никакво увеличение, което ги поставя в неравноправно и унизително положение.

Искаме да припомним, че по силата на няколко решения на Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) действащата нормативна уредба относно липсата на възнаграждението на аптеките за отпускане на напълно заплатени с публични средства лекарствени продукти създава предпоставки за нарушаване на достъпа на пациентите до лекарствени продукти. Според КЗК държавата следва да приеме своята функция и да измени нормативната уредба, като внесе баланс в интересите на заинтересованите лица и по този начин осъществи ефективно целта на правната уредба да гарантира достъп на здравноосигурените лица до лекарствени продукти. КЗК постановява, че за последните осем години правната уредбата не само, че не изпълнява препоръките за съответствие с правилата на конкуленцията, но се влошава значително.

 С оглед на горното в проекта на Закон за бюджета на НЗОК за 2023 г., който предстои НС на НЗОК да приеме, в ред „за заплащане на изпълнени електронни предписания с
предписани лекарствени продукти за домашно лечение на
територията на страната, чието ниво на заплащане е 100 на сто
следва да се предвидят минимум 40 млн лева, което ще осигури повишение на възнаграждението от 4,00 лева с ДДС на 5,00 лева с ДДС. През последните години е налице трайна и стабилна тенденция в броя на изпълнени предписания за лекарствени продукти, които са с ниво на заплащане от бюджета на НЗОК сто на сто. Нашите искания ще ангажират ресурс за седем месеца на 2023г., който е в рамките на около 8 млн лева. 

На следващо място остро възразяваме срещу начина по който, през Закон за бюджета на НЗОК за 2023г. се прави опит за промяна на обществени взаимоотношения, регулирани през други специални закони, които нямат нищо общо с определяне на годишните стойности на разходите на осигурителния фонд. В тази връзка настояваме от проекта на Закон за бюджета на НЗОК за 2023 г., глава „Преходни и заключителни разпоредби“, да отпаднат параграфи§14, §15 и §16.

В допълнение изразяваме пълно съдействие и готовност за обсъждане на възможностите за промяна на Закона за здравното осигуряване в посока създаване на Национален рамков договор за отпускане и заплащане на лекарствени продукти в хуманната медицина, за медицински изделия и за диетични храни за специални медицински цели, по модела на Националните рамкови договори за медицинските и денталните дейности, като това следва да се извърши по общоприетия ред.

Като вярваме, че настоящето писмо ще бъде взето предвид от членовете на Надзорния съвет на НЗОК и няма да има повод за напрежение сред хилядите магистър – фармацевти, които ежедневно осигуряват достъпа на пациентите в България до напълно или частично заплатени от бюджета на НЗОК лекарствени продукти, приемете нашите поздрави.

 

С уважение:

Маг.-фарм. Димитър Маринов

Председател на УС на БФС

 

С целия проект може да се запознаете от прикачения файл

Прикачени документи:


Сподели

Публикувана на 2023-04-20 15:03:31 | Прочетена: 985 пъти