РЗОК проверки на аптеки отпускали на пациенти в хосписи
Уважаеми колеги,
Във връзка с достигнала до БФС информация за проверки от РЗОК на аптеки, които са изпълнявали електронни предписания на пациенти настанени в хосписи или други социални заведения, искам да ви уведомя, че:
- Редът и начинът на извършване на проверките е договорен между представителите от БФС и НЗОК по чл.45, ал.17 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).
- Всички указания и изисквания по тълкуването и прилагането на Условия и ред към договорните партньори (аптеките), както и към РЗОК, също се договарят.
Чл. 3. Представителите на НЗОК и на БФС, определени по реда на чл. 45, ал. 17 от ЗЗО, издават съвместно всички указания и изисквания по тълкуването и прилагането на Условията и реда към търговците на дребно на лекарствени продукти и към РЗОК.
- Документацията, относима към проверките, е подробно изброена в чл.24, ал.1 и чл.42 от Условия и ред
Чл. 24. (1) Изпълнителят се задължава да:
8. оказва съдействие на контролните органи на НЗОК/РЗОК, като им предоставя:
а) (доп. – ДВ, бр. 28 от 2025 г., в сила от 1.04.2025 г.) документацията, относима към снабдяването на изпълнителя от търговците на едро с конкретни ЛП и към отпускането им на ЗОЛ в изпълнение на договора с НЗОК (фактури и други счетоводни документи за доставка; кредитни известия; фискални бонове);
б) извлечение (отчет за НЗОК) от паметта на фискалното устройство в аптеката за съответен период от време съобразно целта на проверката;
в) достъп до всички помещения на аптеката, в които се съхраняват и/или отпускат ЛП, МИ и ДХСМЦ;
Чл. 42. (1) Лицата по чл. 41, ал. 1 извършват:
1. контрол върху декларираните обстоятелства при сключване на договора;
2. непосредствен контрол по изпълнението на договора;
3. проверки по приход и разход на конкретни ЛП, МИ и ДХСМЦ в съответствие с предмета на договора;
4. проверки по повод постъпили жалби от ЗОЛ;
5. проверка на отчетните документи на изпълнителя, свързани с изпълнението на договора;
6. контрол върху съответната част от стойността на лекарствените продукти, заплащана съответно от възложителя и от ЗОЛ;
7. контрол по изпълнението на чл. 24, ал. 1, т. 1;
8. контрол по изпълнението на методиката за заплащане по чл. 45, ал. 17, т. 4б от ЗЗО.
(2) Извършването на контролната дейност се осъществява по начин, който не затруднява дейността на изпълнителя.
(3) Изпълнителят е длъжен да осигури достъп на лицата по чл. 41 при изпълнение на служебните им задължения до всички помещения на аптеката, в които се съхраняват и/или отпускат ЛП, МИ и ДХСМЦ, и до всички ЛП, МИ и ДХСМЦ, предмет на договора.
(4) Изпълнителят е длъжен да оказва съдействие на лицата по чл. 41 при изпълнение на служебните им задължения.
(5) Лицата по чл. 41, ал. 1 имат право на достъп до:
а) документацията, относима към снабдяването на изпълнителя от търговците на едро с конкретни ЛП, МИ и ДХСМЦ и към отпускането им на ЗОЛ в изпълнение на договора (фактури за доставка; кредитни известия; фискални бонове; изпълнени електронни предписания);
б) извлечение (отчет за НЗОК) от паметта на фискалното устройство в аптеката за съответен период от време съобразно целта на проверката и техническата възможност на фискалното устройство;
в) всички помещения на аптеката, в които се съхраняват и/или отпускат ЛП, МИ и ДХСМЦ, и до всички ЛП, МИ и ДХСМЦ, предмет на договора;
г) трудовите договори на работещия в аптеката персонал;
д) всички записи, свързани с изпълнението на този договор (доставката и отпускането на ЛП, МИ и ДХСМЦ, въведени в аптечния софтуер).
(6) Изпълнителят съхранява в аптеката и ги предоставя при поискване на лицата по чл. 41, ал. 1:
1. данните от изпълнените електронни предписания за последната една година, считано от датата на извършване на проверката;
2. отчетната документация по този договор, фискални бонове, както и фактурите за доставка;
3. в случай че посочената документация по т. 2 не е налична в аптеката, същата се предоставя в срок до три работни дни.
(7) Лицата по чл. 41, ал. 1 при извършване на проверка могат да изискват от магистър-фармацевта представяне на Европейска професионална карта.
- Началото на една проверка започва с връчването на заповед за проверка, като в Условия и ред е описано как става това и самата проверка НЕ трябва да затруднява извършването на дейността на аптеката. В този смисъл не сте длъжни да се отзовавате на телефонни привиквания в РЗОК. Когато става дума за контрол и проверки НЕ комуникирайте с РЗОК по телефона!
- Никъде в Условия и ред НЕ е описано правото на РЗОК да изисква обяснения, още по малко „Становище на ръководителя на аптеката за начина на отпускане и съответно получаване на отпуснатите продукти за всяко ЗОЛ“. Всичко, касаещо изпълнението на едно предписание, веднъж е подадено и електронно подписано от фармацевта в НЗИС и втори път е подадено към НЗОК и електронно подписано от ръководителя на аптеката с отчета към касата. Няма причина, смисъл и основание касата да го иска още веднъж за трети път от аптеката, при условие, че има достъп до тази информация. Обратното е административен произвол и безпричинно натоварване на аптеките!
Всяка аптека, която е получила ЗАПОВЕД за проверка и са й искани „Становище по начина на отпускане и съответно получаване“ или някакви други „задължителни“ обяснения, АКО ЖЕЛАЕ, нека да пише на office@bphu.bg, като приложи съответните документи.
маг.-фарм. Димитър Маринов
Председател на УС на БФС
Прикачени документи:
Сподели
Публикувана на 2025-11-19 14:39:16 | Прочетена: 91 пъти








